lauantai 26. lokakuuta 2019

Uudet liikuntasuositukset — pikkulapsiperheen äidin näkökulma

Maanantaina julkaistiin uudet liikuntasuositukset 18-64-vuotiaille. Niissä aikaisempi liikuntapiirakka on korvattu liikuntapyramidilla. Mitään aikaisemmista suosituksista ei ole varsinaisesti poistettu, mutta nyt vanhan liikuntapiirakan asiat edustavat pyramidin yläosaa. Pyramidin laaja perusta muodostuu palauttavasta unesta, kevyestä liikuskelusta ja paikallaolon tauotuksesta. Lisäksi suositellun määrän hengästyttävää liikuntaa voi nyt kerätä niin halutessaan vaikka muutaman minuutin pätkissä entisten vähintään kymmenen minuutin yhtäjaksoisten pätkien sijaan.

Kuva täältä
Uusi suositus siis painottaa entistä vahvemmin kevyen arkiliikunnan merkitystä ja kokonaisuus on aikaisempaa selvästi kokonaisvaltaisempi. Lisäksi ensimmäistä kertaa on tuotu esille myös unen merkitys tässä yhteydessä. Ihan mahtavaa kaikin puolin!! Vaikka tavallaan suositukseen on siis tuotu jälleen uusia komponentteja, niin huolimatta kiireisen pikkulapsiperheen äidin näkövinkkelistäni - tai ehkäpä juuri siksi - koen uudet suositukset hyvin armollisiksi. Uskon, että ne kannustavat erittäin hyvin liikkumaan erityisesti juuri silloin, kun liikkumiseen on syystä tai toisesta heikosti aikaa tai haluja.

Liikuntapyramidi kuvaa hienosti sitä, miten liikunnallisen, terveyttä tukevan elämäntyylin ei tarvitse välttämättä tarkoittaa varsinaista jonkin tietyn liikuntamuodon harrastamista ja himoliikkujan elämäntapaa. Ajatus molemmista voi tuntua jopa ahdistavalta ja lannistavalta elämän kiihkeimmissä kuohuissa. Tiedän omastakin kokemuksesta, ettei kaikissa elämänvaiheissa vaan jaksa, ehdi eikä ole motivoitunut repeämään johonkin monta kertaa viikossa toistuvaan korvamerkittyyn liikuntaharrastustuntiin. Kuopuksen vauvavuosi oli yksi esimerkki tällaisesta ajanjaksosta. Erityisesti tästä uudesta liikuntasuosituksesta välittyy rivien välistä hyvin, että se saattaa olla täysin okei. Voit siitä huolimatta kyetä huolehtimaan tasaisesti terveydestäsi ja hyvinvoinnistasi liikkuen mikäli onnistut sisällyttämään arjen askareisiin riittävästi liikuntaa.

Viime vuonna harrastin tätä ihan hurjasti enemmän kuin juoksua.

Vaikka siis ne omat hikitunnit tuntuisivat useimpina päivinä mahdottomilta, niin ihan tavalliseen arkeen on silti yleensä aina mahdollista järjestää vähintään kevyttä liikuskelua ja jonkin verran myös reipasta liikkumista. Tiedän pitkää työmatkaa ajavana ja epäfyysistä työtä tekevänä sen, että nämäkään eivät todellakaan tule välttämättä kuin itsestään. En niele sitä, että uusilla liikuntasuosituksilla oikeutettaisiin nykyajan passiivinen elämäntyyli laskemalla liikunnaksi kaikenmaailman hengailu. Kyllä sellainen jatkuva arjen aktiivisuus vaatii useimmille jatkuvia aktiivisia valintoja ja tietynlaisen elämäntyylin opettelua.

Luomalla jatkuvasta pienestä liikuskelusta ja muusta arkiliikunnasta itselleen tavan huomaa, miten hyvinvointi ja virkeys pysyvät yllä tasaisemmin päivän mittaan ja sitä liikuskelua alkaa kaivata. Ennen pitkää voi toivottavasti todeta liikkuvansa ihan tavallisinakin arkipäivänä aika mukavasti, vaikkei kävisi varsinaisesti minkään sortin lenkillä tai vilkaisisikaan kuntokeskuksen suuntaan.

Meidän laumamme kokoonpanolla tällaista arkeen helposti limittyvää ja lomittuvaa liikuntaa tulee, kunhan vaan suuntaa lasten ja koiran kanssa ulos. Joskin askelia kerätäkseen ja sykettä nostaakseen on käytettävä hieman kekseliäisyyttä ja pidettävä aktiivinen ajatus liikkeestä jatkuvasti mukana, kuten olen aikaisemmin pohdiskellut. Ihan pelkästään sillä, että saan koko porukan ulos vaikkapa viereiselle leikkikentälle, ei vielä montaa askelta saa kasaan saatika hengästy (paitsi ehkä henkisesti kaikesta veivaamisesta :D).

Uusi liikuntapyramidi natsaa entistä paremmin myös lasten liikuntasuositusten kanssa, sillä kevyttä liikuskelua korostamalla se motivoi mielestäni aikaisempaa paremmin perheliikuntaan. Alle 8-vuotiailla liikuntasuositus tarkoittaa päivässä kolmen tunnin liikkeellä oloa, joka on kuormitukseltaan tasaisen monipuolista: kevyttä, reipasta ja erittäin vauhdikasta. Monesti ajatus tuntuu olevan sellainen, että päiväkoti-ikäiset lapset liikkuvat riittävästi ikään kuin itsestään. Oma käsitykseni on, että ehkä vilkkaita 1-vuotiaita lukuunottamatta tuon suosituksen täyttämiseksi saa aikuinen nähdä hieman ajatustyötä ja vaivaakin, mikäli esim. ulkoilemaan lähtö ei ole se kaikista luontevin juttu. Tietenkään ei ole juuri järkeä konkreettisesti laskea lasten liikuntaan käyttämiä minuutteja, edes ylimalkaisesti, vaan suositusta kannattaa ajatella ennemminkin kannustimena tasaiseen, toistuvaan aktiivisuuteen päivän mittaan.

Lähde: Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset


Itselläni tämä ajatustyö liittyy vahvasti lasten viemiseen ulos, sillä siellä lapset aktivoituvat niin paljon helpommin ja tasaisemmin liikkumaan. Toki myös sisälle voisi keksiä vaikka mitä liikuntaleikkiä, jumppaa ynnä muuta (paljon ideoita tähän löytyy esim. Neuvokas perhe -sivustolta), mutta se ei tule itseltäni yhtä luonnostaan. Ulkona liikkuessamme olen yhä etenevässä määrin pyrkinyt näyttämään esimerkkiä hyppimällä, juoksemalla, potkimalla palloa ym. Sillä tavalla saan kasvatettua omaa päivän aktiivisuuspottiani ja kannustettua lapsia liikkumaan enemmän. Vaikka vahvemmin ja luontevammin esimerkki toimii toki toisin päin niin on tällä vaikutuksensa varsinkin tyttöön. Hän ei ole kovin vilkas perustempperamentiltaan eikä siten luonnostaan koko ajan esim. säntäile juosten paikasta toiseen (ilman kaveria).

Itselleni pienten lasten liikuntasuositus suorastaan huutaa rivien välistä, että arkinen aktiivisuus on kaiken perusta ja ohjatut liikuntatuokiot ovat korkeintaan mukava täydentävä elementti. Mielikuvissani aikuisten uusi liikuntasuositus nivoutuu tähän yhteen kannustaen koko perhettä tasaisesti ja luontevasti liikkumaan arjessa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tutustu Luonnonperintösäätiön metsiin!

Ulkonaliikkumiskieltoa ei ole (vielä) näköpiirissä, mutta suosituimpien retkeilykohteiden osalta viesti on selvä: kannattaa siirtää retki...